woensdag 20 februari 2013

Kinderclub - Bidden


Bidden vinden wij, volwassenen, soms best moeilijk. Voor kinderen die zijn opgegroeid in een niet-gelovig gezin is bidden iets heel nieuws. Bidden, praten met iemand die je niet ziet? In het afgelopen jaar hebben we het op de kinderclub vaak gehad over bidden. Dat God het fijn vindt als je met Hem praat, dat Hij altijd luistert, en altijd antwoord geeft. Dat je alles, echt alles kan vertellen. Dat het niet uitmaakt of je kort of lang bidt, (een enkel woord kan al een gebed zijn, bijvoorbeeld 'help'). Dat het niet uitmaakt waar je bidt, je kan altijd en overal met God praten.

Samen bidden met kinderen is bijna het mooiste wat er is. De gebeden zijn zo eerlijk, zo direct, het komt rechtstreeks vanuit hun hart. En ze bidden met geloof, met groot geloof, want ze bidden immers tot God, de God die alles kan, en alles hoort en altijd antwoordt!Het is een bemoediging en een aansporing voor mij als leiding!

Het boek "Dank U, God!" is een geweldige hulp bij het bidden. Het is een boek met gebeden en staat vol onderwerpen om voor te bidden.



Maar wat het meest aanspreekt bij de kinderen zijn de envelopjes! Daar zitten kleine kaartjes in met gebeden. Ze vinden het heel leuk om de kaartjes eruit te halen en voor te lezen (of voor te laten lezen).




Geïnspireerd door het boekje "De kracht van een biddend kind" (klik hier voor mijn recensie over dit boek), heb ik gebedskaartjes gemaakt die precies in de envelopjes passen. Gebedskaartjes die ze zelf kunnen invullen, zodat het persoonlijke gebedskaartjes worden.







Voor de kinderen die nog niet kunnen lezen zijn er kaartjes met plaatjes (met een familie, broer, zus, vrienden, een angstig kindje, een blij kindje, etc.), zodat ook zij weten wat het gebedsonderwerp is en ze daarvoor kunnen bidden.

Het is een mooie stimulans om ze te laten vertellen tegen God waar ze mee zitten en wat ze meemaken!

Gebedskaartjes werken bij mij trouwens ook heel goed. Zelfs beter dan een lijstje in een notitieboekje. Ik heb pas de kaartjes uitgeprint die ik op de blog Geloof, huwelijk en gezin gevonden heb. En ik gebruik ze dagelijks!

Hier is een lied over bidden:



'Als je bidt zal Hij je geven' van Elly enRikkert

'Als je bidt zal Hij je geven' gezongen door een kleuterklas en begeleidt door (ik denk) Janneke.

Ik wil nog een keer samen met de kinderen een gebedsboekje maken. Met hun gebeden en (belangrijk!) de antwoorden op hun gebeden. Maar dat is voor een volgende keer.

Wilt u ook het boek "Dank U, God!" gebruiken? Het is niet duur, maar 3,95. We verkopen het in de christelijke boekhandel. 

Titel: "Dank U, God!"
Auteur: Sophie Allsopp
ISBN: 9789032304713

10 opmerkingen:

  1. Mooie blog weer. Dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je reactie, ik vind het nog altijd een eer als mensen mijn blog lezen! Fijn dat je het mooi vindt!

      Verwijderen
  2. Echt gaaf, zeg. Mooi om te lezen hoe je er mee bezig bent. Zegen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! Ik vind het ook zo mooi om de kinderen zo bezig te zien! Ik ben dankbaar dat ze komen en zo goed meedoen, en graag willen bidden!

      Verwijderen
  3. Reacties
    1. Klopt! Ze hebben het met enthousiasme doorgebladerd, echt elk gebed en elk envelopje werd opengemaakt en voorgelezen;)

      Verwijderen
  4. Mooi om te zien hoeveel tijd je steekt in het zegenen van kinderen! Je doet het met hart en ziel en dat zullen zij zich later zeker nog herinneren. Wat je zaait... :) Mooie blogpost ook.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een leuke reactie, dank je wel! Het klopt hoor, ik doe het met hart en ziel, ik houd heel veel van de kinderen en ik wil heel graag dat ze de Here Jezus leren kennen en samen met Hem leven, dus daar stop ik graag mijn hart en ziel in!

      Verwijderen