donderdag 21 februari 2013

Citroencake met tijm


Oké, ik geef toe, het is een aparte combinatie. Het zoete van de citroencake met het hartige van de tijm. Maar na even wennen, vond ik deze cake echt heel lekker! De topping is zoet, de cake is zoet/hartig. En wat ik ook fijn vind, hij vult zo goed. Hier is het recept, het komt uit het mooie en bijzondere kookboek 'Lisette in Luilekkerland' door Lisette Kreischer.

Voor het beslag:
rasp en sap van een citroen
100 ml zonnebloemolie
150 ml agavenectar (ik heb honing gebruikt)
150 ml soja- of rijstmelk
verse vanillerasp van 1 peul
375 gram tarwemeel
1 zakje bakpoeder
2 eetlepels gedroogde tijm
een mespuntje kurkuma (voor de kleur)
mespunt zout

Voor de topping:
rasp en sap van een citroen
100 gram plantaardige margarine
mespunt verse vanillerasp
70 gram boekweit- of sojameel
70 ml agavenectar (ik heb honing gebruikt)

Verwarm de oven voor op 160 graden.

Meng in een kom het citroensap met de olie, soja- of rijstmelk, vanille en agavenectar (of honing).

Meng in een andere kom meel, bakpoeder, zout, tijm en kurkuma.

Vet een cakevorm in met olie en bestrooi die met wat meel.

Meng de droge ingrediënten met de natte. Mix goed, maar roer niet te lang en werk snel maar voorzichtig.

Giet het beslag in de vorm en bak de cake in ongeveer 35-45 minuten goudbruin. Test de cake door er met een mes voorzichtig in te prikken. Als het mes er schoon uit komt, is de cake gaar. Laat afkoelen en stort op een schaal.

Mix voor de topping alle ingrediënten met een staafmixer of in de keukenmachine tot een smeuïge gladde creme. Besmeer de cake met een flinke laag.

Geniet ervan!


6 opmerkingen:

  1. Nou, mij lijkt dat best lekker hoor. Maar ik weet niet of de kinderen er van houden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat was hij ook eigenlijk wel, lekker. Maar ik dacht, aparte smaken... ik introduceer hem voorzichtig. Mijn familie vond hem lekker, alleen mijn broertje niet zo (hij houdt meer van zoet, zoet, zoet;)

      Verwijderen
  2. Reacties
    1. Dank je wel, dat was hij ook (na even wennen aan de tijm;)

      Verwijderen
  3. The cake looks delicious! Lemon and thyme sounds like an interesting combination, I'll have to give it a try.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you for your nice response. Let me know what you think of it (when you have the opportunity to try it out)!

      Verwijderen