donderdag 14 februari 2013

Boek uit mijn jeugd - Amelia Bedelia


Eén van de lievelingsboekjes van vroeger. Amelia Bedelia, een middag vol verrassingen. Geschreven door Peggy Parish, met tekeningen van Fritz Siebel.

Een geweldig boekje, over hulp in de huishouding Amelia Bedelia, die alle opdrachten van haar baas letterlijk neemt.

'Maak de heg snoeperig', wordt een heg met pruimen, want dat vindt Amelia heel lekker.


"Ga nog vlug even met het strijkijzer over het tafelkleed", ziet er zo uit.


"Maak de vis lekker bruin", doet Amelia met chocolade glazuur over rauwe vis.


 "snij-bloemen" neemt Amelia letterlijk en ze snijdt dan ook de bloemen, of knipt ze, want dat gaat sneller.


En 'een regen van verrassingen' gaat zo: gooi alle cadeautjes op de schoot van de gelukkige en spuit met de tuinslang voor het 'regen-effect'.


 De reacties zijn dan ook niet al te enthousiast.



Alhoewel... er zijn er een paar die het wel heel erg naar hun zin hebben!



En de mevrouw waarvoor de 'regen van verrassingen' bedoeld was, is door het water van haar hoofdpijn af. Ze bedankt er Amelia voor.


En dan ziet iedereen er de humor van in. Ze gaan lachend weer terug naar huis.


Ik vond het zo'n leuk boekje dat mijn moeder er zelfs een heel verjaardagsfeestje aan gewijd heeft. Inclusief toneelstukje, deftige kleren en cakejes!

Wie kent dit boekje? Wat zijn jullie lievelingsboekjes van vroeger?

Standbeeld van Amelia Bedelia

6 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. I completely agree;)! I just had a look at your nice blog, I will be visiting again!;)

      Verwijderen
  2. Reacties
    1. Oh, you have more than one Amelia Bedelia book! Here in the Netherlands, as far as I could find out, only one is translated into dutch. To live in a land with a lot of Amelia Bedelia books...;)!

      Verwijderen
  3. Jan-Willem. Van Anne de Vries geloof ik.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja! Die heeft mijn moeder ook in de boekenkast staan, heb ik ook allemaal jeugdherinneringen bij! En ik heb stiekem "Dietje" van Anne de Vries meegesmokkeld;)! Wie weet... volgt hier nog een blogpost over.

      Verwijderen