maandag 25 februari 2013

Ik stuur je de zon - Willemijn de Weerd


"Ik stuur je de zon" geschreven door Willemijn de Weerd en geïllustreerd door Esther Leeuwrik. Ik ben fan van allebei!

'Ik stuur je de zon gaat over Anne van vijf en Abel van tien. Anne woont in Nederland en Abel woont in Kenia.



Ze schrijven brieven en maken tekeningen aan en voor elkaar, zo leren ze over elkaars leven. Ze zijn eigenlijk een soort broer en zus. Want Abel is het sponsorkindje van Anne's familie.



Willemijn de Weerd heeft weer een schitterend boek geschreven (klik hier voor mijn recensie over "Goedmaken", een ander boek van Willemijn). Met rake zinnen schetst ze heel goed de kinderwereld. Die bestaat uit 'bijna 6 jaar', dingen die niet zo leuk zijn (koud water), en een heleboel vragen. En tussen neus en lippen door wordt er uitgelegd wat een sponsorkindje is, dat er arme kinderen zijn, dat de God van Abel ook de God van Anne is, en dat God er altijd is en voor ons zorgt. Knap gedaan!

De tekeningen zijn geweldig! Vrolijk, aansprekend, verfijnd en met humor. Het brengt het verhaal tot leven. Als Esther Leeuwrik besluit om posters te gaan maken, sta ik vooraan! En natuurlijk kijk ik reikhalzend uit naar elk nieuw prentenboek met haar illustraties.

Het verhaal gaat nog verder. In Nederland is het zo vaak regenachtig, de zon is er al een poosje niet meer. Maar... Abel weet de oplossing, hij stuurt de zon!



Achterin het boek is een kaart toegevoegd om zelf te versturen.



Op de website van Willemijn de Weerd vind je allemaal verwerkingsmateriaal rond "Ik stuur je de zon"; kleurplaten, werkjes en een liedje.

Dit boek was het actieboek van de christelijke kinderboeken maand 2012. Hij is nog steeds te koop, maar wees er snel bij, want er liggen er nog maar een paar in de winkels. Ik hoop natuurlijk dat ze in herdruk gaan!

Titel: Ik stuur je de zon
Auteur: Willemijn de Weerd
Illustrator: Esther Leeuwrik
Prijs: 7,95
ISBN: 9789033832031

2 opmerkingen:

  1. Klinkt mooi. Jan heeft als kerstcadeautje hier op school een keer een boekje gehad wat ging over de schoenendoosactie, waar we op school ook altijd aan mee doen. Dat maakte ook wel indruk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat is het zelfde thema he?! Ik vind het fijn dat er zulke boeken geschreven worden. Je kan daarna er echt goed over praten met de kinderen! Weet je nog welk boekje dit was? (ik ben erg nieuwsgierig;).

      Verwijderen