donderdag 31 januari 2013

Een Blijvende Indruk - Tamera Alexander


Een mooi geschreven roman met diepgang, hier is mijn recensie.

"Misschien was ze niet meer dan een middelmatige schilderes en was ze alleen goed in kopiëren. Terwijl de zon haar gouden stralen over de velden in de diepte strooide, kneep Claire haar ogen stijf dicht. Het uitzicht stond nog steeds op haar netvlies, maar nu als een harmonie van penseelstreken op canvas. 'Vader, help mij iets van waarde te creëren. Iets van waarde voor de veiling en van waarde in de ogen van de critici..."

Claire verlangt ernaar een blijvende indruk achter te laten met haar schilderijen. Maar haar vader vindt haar maar middelmatig. Bovendien heeft hij haar nodig om beroemde schilderijen te kopieëren. Claire is een vervalser. Dan gebeurt er iets afschuwelijks en Claire vlucht naar Nashville, waar ze werk vindt als hulp van mevrouw Acklen. Een rijke dame met een enorm landhuis, Belmont. Daar helpt ze met het organiseren van feesten en diners en ze is er goed in. Mevrouw Acklen is een kunstliefhebber, ze heeft zelfs een eigen kunstgalerie. Elk jaar wordt er een veiling gehouden met schilderijen van nieuw talent. Zou zij hier ook aan mee kunnen doen? Stel je voor dat ze hierdoor erkenning voor haar schilderskunst kan krijgen. Maar wat als ze er achter komen dat ze eigenlijk een vervalser is... En dan is er ook nog Sutton Monroe, de advocaat van mevrouw Acklen. Hij gelooft in haar schilderskunsten en in haar als persoon. Zal hij dit blijven doen als hij haar verleden ontdekt?

 Het landhuis Belmont, het bestaat echt!

Tamera Alexander heeft een roman geschreven met boeiende karakters, historische achtergrond, een goed lopend verhaal en diepgang.

Het verhaal speelt zich af eind negentiende eeuw. De burgeroorlog is net voorbij en mevrouw Acklen heeft in die oorlog een dubieuze actie ondernomen. Ze heeft daarom iemand nodig die haar weer in de gegoede kringen terug kan laten komen. Verschillende onderwerpen komen voorbij en zijn mooi vervlochten in het verhaal, de burgeroorlog, de gegoede burgerij eind negentiende eeuw in Amerika, de kunstwereld en de schoonheid van schilderijen en beeldhouwwerken.

 Adelicia Acklen is een personage dat echt geleefd heeft.

Het is een boek met diepgang. De emoties van Claire komen sterk naar voren. Liefde voor Sutton. Angst om ontdekt te worden. Het ontdekken van wie ze is en wat ze kan. De ambitie om te slagen als gevierd schilderes. Maar ook, hoe ver gaat die ambitie? Is het geoorloofd om je verleden te verzwijgen, te liegen? Claire's geloof geeft haar houvast als ze het hier moeilijk mee krijgt.

" 'Zou je schilderen als je wist dat je enkel en alleen voor Mij zou schilderen?' Claire hapte naar lucht, omdat ze de fluistering deze keer heel duidelijk hoorde. Alleen niet met haar oren maar met haar hart ... Betekende dat dat haar doek voor de veiling niet goed ontvangen zou worden? Betekende het dat haar werk nooit toegejuicht zou worden? Of betekende het heel iets anders? Ze wist het niet."

Een heerlijk dik boek, om bij weg te dromen, even een andere wereld in. Een wereld van kunst, van geld, van liefde, van moeilijke dilemma's. De wereld van Claire.

Deze recensie is al een keer eerder gepubliceerd op de Sjofar-recensie blog

Een filmpje over Belmont (2 minuten, in het engels).


En een interview met Tamera Alexander (15 minuten, in het engels).





6 opmerkingen:

  1. Ken het boek niet, maar je recensie spreekt me aan! Deze gaat op mijn to-read-list :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ga de video later kijken maar wil even zeggen dat ik heel erg houd van zulk soort blogjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, ik houd er ook van, lekker over boeken lezen! Ik blijf ze maken hoor, dit soort berichten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooie blog!
    En weet je? Ik ga dat boek lezen, het verhaal spreekt mij erg aan!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! En zo leuk dat je het boek gaat lezen,ik wens je heel veel leesplezier. Ik ben benieuwd wat je ervan vindt!

      Verwijderen